Usability-Tests - was bedeutet das und wofür werden sie benutzt?

In diesem Handbuch erfahren Sie alles über die Durchführung von Usability-Studien und das Testen der Benutzerfreundlichkeit von Webseiten, Apps und Prototypen. Wir erklären Ihnen was Nutzerforschung bedeutet, welche Methoden es gibt, warum es so wichtig ist und wie man am besten damit anfängt.

Sind Sie neugierig, wie Sie mit Hilfe von Usability-Tests Ihre Benutzerfreundlichkeit verbessern können?

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Was bedeutet Usability?

"Usability" oder auch Benutzerfreundlichkeit beschreibt die Fähigkeit eines Benutzers, ein Produkt zu nutzen, ohne auf Hindernisse, Fragen oder Unsicherheiten zu stoßen. Ein benutzerfreundliches Produkt zeichnet sich dadurch aus, dass die Nutzung reibungslos verläuft und der Benutzer nicht frustriert und überfordert wird. 

 

Was sind Usability-Tests?

Bei Usability-Tests führen die Nutzer Aufgaben auf einer Website, einer App oder einem Prototyp durch. Währenddessen müssen die Tester laut nachdenken und feedback geben und werden gleichzeitig gefilmt. 

Durch das verbale Feedback der Tester erfahren wir, warum bestimmte Funktionen besonders gut oder auch weniger gut funktionieren - so entsteht eine Liste mit konkreten Maßnahmen zur Verbesserung des Kundenerlebnisses.  

P.S. Usability-Tests werden auch als Benutzertests bezeichnet. Im englischen wird häufig der Begriff "user-tests" oder "usability-testing" verwendet. 

Beispiel eines Usability-Tests

Und... Können Sie dafür ein Beispiel nennen? Auf jeden Fall! Hier können sich die Aufnahme eines klassischen Usability-Test anschauen. 

 

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Usability-Tests durchführen lassen?

Möchten Sie Usability-Tests für Ihre Website, Ihren Prototyp oder Ihre App durchführen? Unsere 7500 Tester stehen bereit, um Feedback zu geben.

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Die fünf wichtigsten Nutzen von Usability- und Nutzertests

In jeder Entwicklungsphase von Webseiten und Apps sind Tests mit echten Nutzern von großem Wert. Die fünf größten Vorteile sind:

  • Erfahren Sie, wie Ihre Kunden Ihr Produkt erleben. Durch das Internet werden Menschen von Tag zu Tag bequemer. Wenn Ihre Kunden etwas bestellen wollen, aber der Bestellvorgang nicht funktioniert, werden sie es problemlos mit wenigen Klicks bei einem Wettbewerber bestellen können. Der Betreiber der Webseite fragt sich dann, warum seine Kunden die Seite verlassen haben. Benutzertests ermöglichen es Ihnen, frustrierte Kunden zu verstehen, die normalerweise unbekannt bleiben würden.

  • Ein besseres Endprodukt dank Prototypen-Tests. Sparen Sie Zeit und Geld, indem Sie bereits während der Entwicklung Usability-Tests durchführen. Ist es verständlich, was man mit der App oder der Website machen kann? Auf welche Probleme stoßen Ihre Kunden? Was könnte besser sein? Durch das Sammeln und Verarbeiten dieses Feedbacks während des Entwicklungsprozesses können Sie ein Produkt entwickeln, das besser auf den Endnutzer zugeschnitten ist.

  • Entwickeln Sie Verständnis für den Endbenutzer. Es kommt häufig vor, dass ein Team, das lange an einem Projekt arbeitet, sich immer weniger in den Endnutzer einfühlen kann, weil sie das Produkt bereits durch und durch kennen. Benutzertests zwingen Sie dazu, das Produkt mit den Augen des Endbenutzers zu sehen. Dadurch können Sie viele wertvolle Informationen für den weiteren Entwicklungsprozess gewinnen.

  • Wertvolle Ergänzung der quantitativen Daten. Tools wie Google Analytics und Hotjar liefern Informationen darüber, was Ihre Kunden tun, liefern aber keine Informationen darüber, warum sie es tun. Eine Heatmap kann Ihnen zeigen, dass Nutzer den Bestellvorgang abbrechen, aber warum sie das tun, ist reine Spekulation. Usability-Tests können diese Unsicherheit beseitigen und liefern Erkenntnisse zur Verbesserung des Bestellvorgangs.

  • Ein besseres Produkt für alle. Egal, ob Sie das Produkt gerade erst auf den Markt gebracht haben oder es schon länger auf dem Markt ist, durch unsere Usability-Tests können Sie herausfinden, ob das Produkt Ihre Erwartungen erfüllt. Gibt es etwas, das auf der Nutzeroberfläche vermisst wird? Verlieren Sie Geld, weil das Bestellverfahren ineffizient oder verwirrend ist?

A better user experience pays off

The ultimate goal of usability testing is therefore to make the experience as good as possible for the user. Various studies have shown that a better user experience can have a huge positive effect on business operations. The five biggest advantages of user testing are:

Is it usability testing or user testing?

You may have noticed that different terms are used for conducting usability tests. The most common variants are user testing and usability testing.

Some UX researchers state that the primary purpose of user testing is to find out if potential users need a certain product or service. You should therefore do user testing prior to development. If you are in that phase yourself, then we highly recommend reading The Mom Test for identifying users' needs.  

Usability testing, on the other hand, would then be conducting usability tests with respondents.

However, it still remains a grey area and both terms are being used interchangeably. Nine times out of ten you will be able to grasp the meaning from the context in which the terms are used. So, feel free to use whatever time you like the most! 

Different types of usability testing

There are different ways to test a website with real users, below we explain the four most common variants. You can read more about when you should use each type of usability testing best here: when to use what type of usability testing?

In a usability lab

By taking the tests in a usability lab you have maximum control over the equipment that is used and you can respond quickly when there are technical problems. The biggest disadvantage is that the user is not in their natural environment, which influences the answers and makes them less honest. It also costs more time and money to recruit users and have them travel to the usability lab.

Remote / Online

A remote usability test, means that the user can complete the test online. In practice, this often means that this is done from home. The biggest advantage is that the user takes the test in their natural environment, which leads to more honest feedback.

 

Moderated

This form of user testing is also called moderated user testing. The moderator guides the test session from start to finish. The test can take place both face-to-face and online. When the test takes place online, the moderator uses an online tool to communicate with the users. 

The biggest advantage is that a moderator can ask more in-depth questions and can collect extra data to better understand why the user performs certain actions. On the other hand, an inexperienced moderator may affect questions which can in turn influence the results of the research. If this happens, it will have a negative effect on the reliability of the results - something that you logically want to prevent.

Unmoderated

This type of user test is also referred to as unmoderated usability testing, whereby the usability test takes place without supervision. Unmoderated usability tests are almost always carried out remotely.

The biggest advantage of testing without a moderator is that the environment in which the user would normally use the app or website is simulated as much as possible. In real life there is of course no moderator next to the customer to guide them through the ordering process.

With unmoderated remote usability testing, also known as remote unmoderated usability testing, the quality must be properly monitored. Users can easily sign up on large international platforms and usability tests are sometimes canceled to quickly reap the rewards. To prevent this, some platforms, such as User Sense, have built-in control mechanisms for this.

Get started with Usability Testing

The process of usability testing can be divided into four phases: making a usability test plan, conducting user tests, analyzing the results and making a usability test report. 

1 - Create a usability test plan

With the usability test plan you lay the foundation for the entire research, in which you record the entire process from start to finish. More information about drawing up a usability test plan can be found here: making a usability test plan.

2 - Perform user tests

In this step, the previously prepared test plan is implemented. Users are then invited to start using the usability test, and while doing so are filmed. If the test is attended by a moderator, you want to make sure that you let the users talk as much as possible.

3 - Analyzing the usability test results

In this phase all raw data has been collected and you can start forming an analysis. Depending on the amount of usability tests that are taken, it can be sometimes be difficult to keep an overview of the data that you have collected. Creating an affinity diagram is a suitable method to make large amounts of data manageable. 

4 - Making a usability test report

When you have collected and categorized all data you can summarize the results, identify issues in the design and make recommendations to address the issues.

After making adjustments to the website or app, it is advisable to test the product again. This way you find out if you have actually made progress.